Sportvelden | |
---|---|
Beleidskader | |
Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt | |
Financiële consequenties | |
De incidentele investeringen bedragen maximaal € 400.000 in 2021 en worden ten laste gebracht van het budget van € 10 miljoen voor investeringen in Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt. De kapitaallasten behorende bij deze investeringen worden gedekt uit de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. | |
Ontwikkelingen | |
Wegen | |
Beleidskader | |
De gemeenteraad heeft op 15 november 2016 het wegenbeheerplan 2017-2021 vastgesteld en in 2019 is het wegenbeheersplan geëvalueerd. De provincie heeft geconcludeerd dat gemeente Deurne voldoende budget heeft om de onderhoudsopgave 2020-2024 uit te voeren | |
Financiële consequenties | |
De jaarlijkse toevoeging aan de voorziening onderhoud wegen vermindert structureel vanaf 2020 met € 125.000 | |
Ontwikkelingen | |
De gemeenteraad heeft het kwaliteitsniveau van de wegen vastgesteld. | |
Kunstwerken/ bruggen | |
Beleidskader | |
De gemeenteraad heeft op 7 juli 2015 de notitie onderhoud bruggen (2016 tot en met 2025) vastgesteld en de benodigde financiële middelen ter beschikking gesteld. | |
Financiële consequenties | |
Niet van toepassing. | |
Ontwikkelingen | |
In 2020 is de periodieke inspectie van alle bruggen uitgevoerd en een onderhoudsprogramma voor de komende 5 jaar opgesteld. In 2021 zijn de benodigde onderhoudsmaatregelen uitgevoerd. | |
Riolering | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | |
Financiële consequenties | |
De rioleringswerken worden bekostigd vanuit de gesloten exploitatie riolering. In 2021 is voor het vervangen en verbeteren van riolering een investeringsbudget gereserveerd van ongeveer € 2,0 miljoen. Werkelijke investeringen en kosten worden bepaald door de invulling van het uitvoeringsplan. Afwijkingen binnen de gesloten exploitatie worden opgevangen in een voorziening en hebben geen effect op de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
In het beheer van de riolering en de zorgplicht voor regenwater en grondwater speelt klimaatadaptatie een steeds grotere rol. Bescherming tegen wateroverlast wordt niet alleen geregeld door aanpassing van de riolering, maar ook door een passende inrichting van de openbare ruimte. De kosten voor aanleg van voorzieningen om overtollig regenwater op te vangen (wadi’s en regenwaterbuffers) zijn geraamd binnen het gemeentelijk rioleringsplan. Daarnaast wordt een beroep gedaan op de inwoners van Deurne om water zoveel mogelijk op eigen terrein vast te houden. Ervaring leert dat veel tuinen verhard zijn en dat daardoor de belasting op het rioolstelsel toeneemt. De burger is dus medeverantwoordelijk voor de wateroverlastproblematiek. Sinds juni 2020 is er daarom een subsidieregeling die inwoners stimuleert om zelf regenwater op te vangen. Sinds januari 2021 is er ook een hemelwaterverordening vastgesteld door de raad. Deze verordening kan medewerking verplichten op locaties waar dat nodig is om de kans op wateroverlast te verminderen. | |
Water | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | |
Financiële consequenties | |
De ontwikkelingen in 2021 hadden geen financiële consequenties voor de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
Waterschap Aa en Maas voert periodiek onderhoud uit aan haar watergangen. Dit onderhoud bestaat uit het regelmatig maaien van de slootkanten en het baggeren van de sloten op het moment dat deze niet meer voldoen aan het gewenste profiel. De gemeente heeft ontvangstplicht voor het maaisel en het baggerslib als de watergang naast gemeentegrond ligt. In 2021 hoefde de gemeente geen baggerslib te ontvangen. In 2021 is gestart met de aanleg van een grondwatermeetnet. De aanleg wordt in 2022 afgerond. Met dit grondwatermeetnet krijgen we meer inzicht in de grondwaterstanden in het stedelijk gebied. Dit is een doelstelling uit het GRP waarmee we invulling geven aan de wettelijke zorgplicht voor grondwater. Voor de aanleg en het beheer werkt de gemeente samen met het waterschap Aa en Maas en drinkwaterbedrijf Brabant Water. De kosten voor het grondwatermeetnet worden gedekt uit het GRP en hebben geen invloed op de begroting. | |
Groen | |
Beleidskader | |
| |
Financiële consequenties | |
Dit jaar zijn de werkzaamheden met een klein voordeel van € 10.000 uitgevoerd. | |
Ontwikkelingen | |
Door bezuinigingen in het verleden zijn er de afgelopen jaren nauwelijks indexaties geweest voor het onderhoud van het groenareaal. De budgetten staan enorm onder druk. Door een efficiënte inzet van de beschikbare middelen via Deurne Doet ‘t zijn de werkzaamheden dit jaar binnen budget uitgevoerd. Na een beleidsevaluatie in 2022 moet blijken of de huidige middelen nog aan de maat zijn. | |
Speelvoorzieningen | |
Beleidskader | |
| |
Financiële consequenties | |
Er is voldoende budget om het beheer en onderhoud van de speeltoestellen te bekostigen. Het beheer en onderhoud is in lijn met de Notitie spelen gemeente Deurne uitgevoerd. | |
Ontwikkelingen | |
Verkeer | |
Beleidskader | |
Er is geen vastgesteld beleid voor de verkeersregelinstallaties. | |
Financiële consequenties | |
Er zijn geen middelen gereserveerd voor vervanging van de verkeersregelinstallaties. Zodra dit aan de orde is, wordt incidenteel budget gevraagd. Het reguliere budget is voor beheer- en onderhoudskosten. | |
Ontwikkelingen | |
Er staan geen ontwikkelingen en/of vervangingen op de planning. | |
Openbare verlichting | |
Beleidskader | |
Beheer en onderhoud openbare verlichting | |
Financiële consequenties | |
Voor de achterstand die de afgelopen vele jaren is ontstaan doorat er geen structurele middelen voor vervanging van masten en armaturen is gereserveerd, is er een vraag naar middelen nodig. Incidenteel om de achterstand weg te werken. Structureel voor de jaarlijkse vervanging van de masten en armaturen die de technische levensduur hebben behaald. | |
Ontwikkelingen | |
Bezig om areaal in beeld te krijgen en vervolgens een plan van aanpak opstellen om de basis op orde te brengen met bijbehorende vraag naar middelen | |
Gemeentelijke gebouwen en accommodaties | |
Beleidskader | |
Overkoepelend (Onderhouds)beheersplan | |
Financiële consequenties | |
Op basis van het voorlopig meerjarig onderhoudsplan voor het Huis voor de Samenleving lijkt de voorziening onderhoud gebouwen te hoog. In 2022 wordt onderzocht of een gedeelte van de voorziening vrij kan vallen. Ook de nog te maken kosten voor verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed worden hierbij betrokken. | |
Ontwikkelingen | |
Het komende jaar wordt een Routekaart Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed voorbereid. Op basis hiervan vindt een vertaling plaats van MJOP's naar DMJOP's (duurzame meerjarenonderhoudsplannen). Nieuwe reserve Subsidieaanvragen groot onderhoud gemeenschapshuizen |
ROZ-Kengetallen 2022 | ||
Onderhoudskosten per m2 BVO per jaar (2021) | ||
€ 18,85 | Bijeenkomstgebouw | |
---|---|---|
€ 17,75 | Sportaccommodatie | |
€ 11,51 | Kantoor | |
€ 7,64 | Winkel | |
€ 12,50 | Winkel |
Voorziening 2021 | |||
---|---|---|---|
2021 | |||
stand voorziening 1-1 | € 2.702.614 | ||
extra stortingen | € 0 | ||
toevoeging aan voorziening | € 526.478 | + | |
stand voorziening 31-12 | € 3.229.092 | ||
begroot onderhoudsbudget | € 1.024.230 | ||
werkelijke onderhoudskosten | € 497.752 | - | |
toevoeging aan voorziening | € 526.478 |
Meerjarenonderhoudplan t.o.v. voorziening | ||||||||||||||||
Gem. kosten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | Totaal | |||||
Kernbezit (2) | ||||||||||||||||
Totaal | € 157.235 | € 84.762 | € 167.854 | € 115.842 | € 254.652 | € 84.987 | € 232.561 | € 207.530 | € 101.677 | € 198.450 | € 124.033 | € 1.572.347 | ||||
Maatschappelijk Vastgoed (17) | ||||||||||||||||
Totaal | € 616.402 | € 669.534 | € 620.546 | € 655.573 | € 905.624 | € 712.284 | € 359.990 | € 618.398 | € 598.431 | € 404.093 | € 619.553 | € 6.164.025 | Voorziening 2021 | |||
Overig Vastgoed (14) | 2021 | |||||||||||||||
Totaal | € 258.376 | € 178.608 | € 210.438 | € 290.199 | € 467.384 | € 184.135 | € 177.848 | € 162.034 | € 260.879 | € 486.551 | € 165.685 | € 1.644.964 | stand voorziening 1-1 | |||
Totaal | extra stortingen | |||||||||||||||
Totaal onderhoudskosten | € 1.032.013 | € 932.904 | € 998.838 | € 1.061.613 | € 1.627.660 | € 981.406 | € 770.398 | € 987.962 | € 960.987 | € 1.089.094 | € 909.271 | € 9.381.335 | toevoeging aan voorziening | |||
toevoeging voorziening | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | € 921.637 | stand voorziening 31-12 | |||||
stand voorziening 1-1 | € 3.229.092 | € 3.217.825 | € 3.140.624 | € 3.000.648 | € 2.294.624 | € 2.234.855 | € 2.386.094 | € 2.319.770 | € 2.280.419 | € 2.112.963 | ||||||
stand voorziening 31-12 | € 3.217.825 | € 3.140.624 | € 3.000.648 | € 2.294.624 | € 2.234.855 | € 2.386.094 | € 2.319.770 | € 2.280.419 | € 2.112.963 | € 2.125.329 | begroot onderhoudsbudget |
Reserve 2021 | |||
---|---|---|---|
2021 | |||
stand reserve 1-1 | € 1.044.919 | ||
stand reserve 31-12 | € 1.110.902 | ||
Onderhoudsbudget | € 233.253 | ||
Werkelijk onderhoudsbudget | € 167.270 | ||
Storting in reserve | € 65.983 |