Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Peelgemeenten
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren. GR Peelgemeenten
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering BMS (Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening).
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dichtbij de inwoner.
In 2021 is de gezamenlijke (5 gemeenten en de GR) koersagenda ‘Samenwerken door samen werken’ vastgesteld. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en
bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5
gemeenten binnen het sociaal domein, te weten- bevlogen samenwerking rondom de inwoner
- zakelijke samenwerking rondom de inwoner
- normalisering
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne waren in 2021:• wethouder Schlösser
• wethouder VerheesVanaf 1 juni 2022 zijn dit wethouder Van der Berg (sociaal domein) en Tom Oomen (financien) .
Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit was in 2021 vanuit Deurne wethouder Schlösser.Wethouder Schlösser was ook voorzitter van het AB en DB.
Sturingsmomenten
Op basis van de gemeenschappelijke regeling van Peelgemeenten heeft de gemeenteraad jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze kenbaar te maken over de ontwerpbegroting en het jaarwerkplan van de Peelgemeenten. De gemeenteraad heeft via de zienswijze invloed op het inhoudelijk beleid en de begroting van de Peelgemeenten. Hierdoor kan de gemeenteraad uitvoering geven aan de kaderstellende en controlerende rol.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s.
Het minimumbedrag van de Algemene reserve is bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag op € 600.000. Daarnaast is t.a.v. de ratio van het weerstandsvermogen vastgesteld dat deze minimaal 1 is.
Per 31 december 2021 bedraagt het saldo van de algemene reserve € 300.000 (na resultaatbestemming) en zijn de risico's gekwantificeerd op € 304.000. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van de omvang van het minimumbedrag van de Algemene reserve en de minimum van de ratio.De risico's van de GR peelgemeenten zijn voornamelijk bedrijfsmatige risico's zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en beveiliging van privacygevoelige data.
Financiën
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
717
717
Vreemd vermogen per 31-12
18582
16904
Resultaat
476
Bijdrage aan GR
2038
2124
- Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
Financiën
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2020, uitgekeerd in 2021, is 99.840 aandelen van € 1,81 = € 180.710,40
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
5.062.000
5.062.000
Vreemd vermogen per 31-12
155.262.000
143.995.000
Resultaat
236.000
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij GGD Brabant- Zuidoost
GGD Brabant- Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Briels van de gemeente Laarbeek.
Sturingsmomenten
Mei en juni: Begroting en meerjarenraming
Juni: Jaarrrekening
December: Kadernota (opmaat voor begroting)
Gemeenteraden kunnen op deze momenten en bij eventuele begrotingswijzigingen hun zienswijze geven.
Doorlopend via de vergadering van het algemeen bestuur.Risico's
Conform de afspraken die gemaakt zijn tussen 4 gemeenschappelijke regelingen, waaronder de GGD, zou de reserve Publieke gezondheid € 600.000 moeten zijn en de reserve Ambulancezorg € 1.200.000 tot € 1.500.000. De reserve publieke gezondheid is hoog genoeg, de reserve ambulancezorg niet.
Financiën
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
4708
4708
Vreemd vermogen per 31-12
30526
29189
Resultaat
12
Bijdrage aan GR
1070
- Verbonden partij Senzer (werkbedrijf)
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coordinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
In 2020 en 2021 is Senzer gestart met de uitvoering van de Tozo- en TONK-regeling.Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creeren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Marnix Schlosser en Marinus Biemans).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur. Marnix Schlosser is secretaris.Sturingsmomenten
Najaarsconferentie
- Jaarlijks krijgen de bestuursleden, portefeuillehouders en raadscommissies de gelegenheid om input te leveren voor de najaar conferentie waar de kaderbrief voor het volgende jaar vorm krijgt.
Kaderbrief
- Het Algemeen bestuur (AB) en het Dagelijks bestuur (DB) nemen in januari besluit over de Kaderbrief. De colleges geven aan de hand van de kaderbrief hun reactie. De raad wordt hierover via een RIB geïnformeerd.
Voorjaarsconferentie
- Tijdens de voorjaarsconferentie (AB en DB) worden de belangrijkste onderwerpen uit de Kaderbrief uitgewerkt.
- De reacties van de colleges worden verwerkt in het concept- ondernemingsplan. De gemeenteraad krijgt de gelegenheid een zienswijze in te dienen op dit concept- ondernemingsplan. Daarna wordt het Ondernemingsplan definitief vastgesteld.
Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur waaraan de betrokken college leden deelnemen.
Risico's
Senzer constateert dat zij met de uitvoering van de Participatiewet een grote verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. De uitvoering van de Participatiewet kent vele factoren die van invloed zijn op het (financieel) resultaat.
Een behoorlijk aantal daarvan zijn voor Senzer niet beïnvloedbaar. Met name het Rijksbeleid op de (macro)budgetten, quota doelgroepen en de verdeel systematieken zijn daar voorbeelden van. In de vergaderingen van het Dagelijks bestuur op 8 april 2019 en het Algemeen bestuur op 17 april 2019 is besloten tot de instelling van een minimum weerstandsvermogen te bepalen op 5% van de begrote exploitatieomvang (lasten) van enig jaar. Nu de komende jaren het volledige weerstandsvermogen ingezet zal worden, dienen deze besluiten herzien te worden.
Daarnaast betekent het inzetten van het volledige weerstandsvermogen dat Senzer niet meer in staat is om risico’s met haar vermogen op te vangen. Bij tekorten wordt door Senzer direct een beroep gedaan op de deelnemende gemeenten, daar dienen de gemeenten dus rekening mee te houden in hun begroting.Nieuwe taken: In 2022 is de uitvoering van de Tozo belegd bij Senzer. De middelen die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt zijn voldoende; overschotten moeten worden terugbetaald. Bij de TONK, die in 2021 door Senzer zal worden uitgevoerd is dat anders. Het Rijk stelt een budget beschikbaar; de gemeenten mogen de hoogte van de bijdrage bepalen in beleidsregels. Op de middelen van de TONK is een overschot dat is opgenomen in de algemene middelen. In regionaal verband wordt gesproken over de inzet hiervan. Bestrijden van energiearmoede is hierbij een van de mogelijke doelen. Uiteindelijk is hierover dan beslutivorming van de gemeenteraad nodig.
Financiën
De BUIG-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
11803
11866
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de thema’s economie, mobiliteit en energietransitie en transitie landelijk gebied en beheert het regionale Stimuleringsfonds. Alles met als doel om het economische profiel van de Brainportregio te handhaven en uit te bouwen, en te zorgen voor een excellent vestigings- en verblijfklimaat voor de inwoners en bedrijven.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 dat in 2019 is vastgesteld. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. Jaarlijks wordt de strategie vertaald in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Jaarlijks wordt daarvoor een werkprogramma vastgesteld.Algemene doelstellingen
In het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 zijn de volgende vier thema’s opgenomen als regionale thema’s, elk met hun eigen opgaven:
- Economie
- Mobiliteit
- Energietransitie
- Transitie Landelijk Gebied
Daarnaast bevat het akkoord een beschrijving van de governance en van de wijze van samenwerking.Bestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. In de koplopersgroepen van deze overleggen kunnen naast de gemeenten ook vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke instellingen en kennisinstellingen worden betrokken. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur (verplicht op basis van de gemeenschappelijke regeling) bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Het Algemeen Bestuur (AB) vergadert in beginsel zes keer per jaar. Deze vergaderingen zijn openbaar. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter de vertegenwoordiger in het AB. De gemeente Deurne heeft op dit moment geen vertegenwoordiger in het Dagelijks Bestuur (DB).
Sturingsmomenten
April en mei: zienswijze op Programmabegroting MRE door gemeenteraad Deurne.
Juni/juli: vaststelling begroting en jaarrekening door het AB van de gemeenschappelijke regeling.
Februari: vaststelling werkprogramma.
Doorlopend: via vergaderingen van het Algemeen Bestuur.Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.Financiën
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage per inwoner voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2021 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald op € 14 per inwoner. De inwonerbijdrage aan het Stimuleringsfonds is ongewijzigd.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
14.325
14.325
Vreemd vermogen per 31-12
14.524
14.427
Resultaat
Bijdrage aan GR
322
322
- Verbonden partij Blink
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en de private partner PreZero.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- de inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten);
- idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan;
- het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente;
- het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval);
- kleinere posten als aankoop strooizout en calamiteitendienst
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen;
- reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en een vertegenwoordiger van Suez. Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordiger van Suez. Voor de gemeente Deurne was wethouder Marnix Schlösser de vertegenwoordiger in het AB.
Sturingsmomenten
Het AB-lid legt aan het college dat hem heeft voorgedragen verantwoording af over het door het AB gevoerde beleid. Via het AB-lid is voortdurend sturing mogelijk via het opvragen van inlichtingen en inbrengen van standpunten. Specifiek voor het onderdeel financiën geldt dat:
- elk jaar vóór 15 april de raden van de deelnemende gemeenten de begroting, de financiële en beleidsmatige kaders en de jaarrekening ontvangen;
- de gemeenteraad gedurende 8 weken een zienswijze op de ontwerpbegroting van het volgende jaar kan geven;
- in juni het AB de begroting en de jaarrekening vaststelt.
Risico's
BLINK beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
Het betreft hier de afvalstoffenheffing, een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
Financiën
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead zoals de uren van de directeur.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
0
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
1310
1525
- Verbonden partij Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoestellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Sturingsmomenten
Juni: zienswijze begroting door gemeenteraad Deurne.
Begin juli: vaststelling begroting en jaarrekening door gemeenschappelijke regeling.
Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur.
Er zijn op dit moment geen openstaande toezeggingen t.a.v. gemeenteraad Deurne.Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
Financiën
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
1.380
1.380
Vreemd vermogen per 31-12
14732
15362
Resultaat
Bijdrage aan GR
476
527
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de Wabo wet- en regelgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Deurne 2017.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden incidenteel taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Marinus Biemans.
Sturingsmomenten
Jaarlijks in april is er gelegenheid tot het geven van een zienswijze op de ontwerpbegroting van het daaropvolgende jaar van de ODZOB
Jaarlijks in juni worden begroting en rekening door de gemeenschappelijke regeling vastgesteld.
Doorlopende inbreng en sturing mogelijk via vergaderingen van het algemeen bestuur. Op dit moment via AB-lidmaatschap van wethouder Verhees.Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2023 en jaarrekening 2021 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 2.742.500 bedraagt. In samenwerking met de 4 regionale GR-en is een algemene regel ontwikkeld voor het bepalen van de gewenste hoogte van de algemene reserve. Deze regel is opgenomen in Nota "Weerstandvermogen en Risicomanagement ODZOB 2018”. Op basis van deze staffel en de begrote baten in deze begroting bedraagt het voor de ODZOB minimaal na te streven niveau van de algemene reserve voor de ODZOB € 1,2 mln. en het maximum € 1,5 mln. De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2021 € 1.905.317. Daarmee is de omvang van de algemene reserve weliswaar in overeenstemming met de regionale richtlijn, maar is deze onvoldoende groot om gekwantificeerde risico’s af te kunnen dekken. Dat betekent dat de ODZOB-deelnemers het niet afgedekte deel van € 837.183 in hun eigen financiële buffers zouden moeten afdekken.
Financiën
De ODZOB ontvangt van alle deelnemers bijdragen (de baten) die voortvloeien uit het totaal van overgedragen taken. Het gaat over basistaken en verzoektaken (het programma dienstverlening), en de collectieve taken (programma collectieve taken)
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Het gaat dan over vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu.
Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere Wabo-taken op het terrein van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving.
Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
3.266
3.266
Vreemd vermogen per 31-12
4.523
5.150
Resultaat
Bijdrage aan GR
1420
1413
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorg voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen en de zorg voor een integraal ambulancezorgsysteem in Zuidoost Brabant.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Sturingsmomenten
- Een keer per vier jaar mogelijkheid zienswijze op 4-jarig beleidsplan en regionaal risicoprofiel
- November/december jaar X: mogelijkheid tot reageren op de Kadernota jaar X+2
- Juni/juli jaar X: mogelijkheid tot indienen zienswijze op begroting jaar X+1
- Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur en zienswijze op begrotingswijzigingen met financiële consequenties
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2021 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2021 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
Financiën
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
2145
2145
Vreemd vermogen per 31-12
43051
37195
Resultaat
-73
Bijdrage aan GR
1697
1737
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
Financiën
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
684.676
684.676
Vreemd vermogen per 31-12
523.300
534.399
Resultaat
10.493
Bijdrage aan GR
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Innovatiehuis De Peel
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarin de doelen zijn vastgelegd, maar geen concrete bevoegdheden worden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.
De doelstelling op dit moment is beleidsmatig.Bestuurlijke betrokkenheid
Wethouder Biemans is lid van de stuurgroep van het Innovatiehuis. De leden van de Stuurgroep zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De totstandkoming en de uitvoering van het werkprogramma (incl. efficiënte en effectieve uitvoering van de activiteiten en projecten). Daar waar nodig, stuurt de Stuurgroep bij
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda (definitief), de ruimtelijke agenda (definitief) en de leefbaarheidsagenda (in ontwikkeling)
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesSturingsmomenten
De stuurgroep vergadert minimaal 2 maal per jaar te vergaderen.
Risico's
Geen
Financiën
Elke gemeente en het Waterschap levert een bijdrage van € 30.000 per jaar ten behoeve van de financiering van het Programmabureau (basisbudget). Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage in natura van minimaal 0,5 fte adviseurscapaciteit per gemeente en waterschap en van 1,5 fte van VNO-NCW.
Helmond neemt daarnaast ook de overheadkosten voor haar rekening.2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
30
30
- Verbonden partij Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing.
Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:
- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit zijn eigen bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Sturingsmomenten
Overeenkomstig artikel 38b lid 2 van de Politiewet wordt de raad gehoord over het regionaal veiligheidsplan.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiën
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. Dit fonds wordt beheerd door de gemeente Eindhoven.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
8
8
- Verbonden partij Landinrichtingsproject Peelvenen
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Het landinrichtingsproject Peelvenen (Natura 2000) is een gebiedsgerichte ontwikkeling met als doel te zorgen voor natuurherstel in de Peel. Het project wordt uitgevoerd door de provincie. De gemeente participeert als gebiedspartner in deze ontwikkeling.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Sevenum, Helden, Meijel, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid lag bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Sturingsmomenten
De integrale gebiedscommissie waarin de gemeente Deurne bestuurlijk betrokken is, vergadert 1 keer per 6 weken. Het doel is gevraagd en ongevraagd te adviseren. In de praktijk is de rol van de integrale gebiedscommissie reactief, er is geen sprake van een regierol. In de organisatie missen we daarvoor de sturing en de knowhow.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
Financiën
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Stichting Administratiekantoor Dataland
Adres en Vestigingsplaats
Noothoven van Goorstraat 11d, 2806 RA Gouda
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Bestuurlijke betrokkenheid
Sturingsmomenten
Risico's
Financiën
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
1.004
1.004
Vreemd vermogen per 31-12
347
122
Resultaat
187
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeente Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre. Daarnaast Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Het doel van het inkoopbureau Bizob is om financiële, kwalitatieve en procesmatige inkoopvoordelen te behalen. Dit bereikt Bizob door professionele inkopers aan te stellen die voor de gemeente (regionale) inkoopprocedures uitvoeren. Deze organisatie levert ook juridische ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van het inkoopbeleid.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deurne wordt momenteel niet rechtstreeks vertegenwoordigd in het bestuur van Bizob. Het is niet nodig dat de gemeente rechtstreeks bestuurlijk betrokken is. De gemeente Deurne vormt samen met de gemeenten Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren het cluster Peelgemeenten. Dit is 1 van de 5 organisatieclusters waarin Bizob is ingedeeld. Uit elk van deze clusters zijn 2 leden in het bestuur benoemd.
Sturingsmomenten
Het bestuur van Bizob vergadert twee keer per jaar.
Risico's
Het samenwerken met Bizob beperkt risico’s omdat daarmee inkoopkennis in huis is. De aangesloten gemeenten zijn volgens de statuten aansprakelijk voor eventuele tekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
Financiën
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af voor de drie afdelingen. Daarnaast zijn er 2 Bizob-dagen per week nodig ten behoeve van het sociale domein zoals uitgevoerd door de GR Peelgemeenten. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisatie middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit.
2020
2021
Eigen vermogen per 31-12
1.405
1.405
Vreemd vermogen per 31-12
1.008
1.140
Resultaat
Bijdrage aan GR
130
202000