Eigen vermogen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat | Onttrekking dekking | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | 2020 | afschrijving | 31-12-2021 | ||||
Algemene reserves | 15.103 | 5.000 | 378 | - | - | 19.725 | |
Algemene reserve | 15.103 | 5.000 | 378 | 19.725 | |||
Aard en reden | Het opvangen van mogelijk onverwachte tegenvallers en pieken en dalen in de begroting en de jaarrekening (buffer). | ||||||
Grootste mutaties | De algemene reserve is toegenomen door toevoeging van een vrijval uit de algemene reserve grondexploitaties van € 5,0 mln vanuit de jaarrekening 2020. Daarnaast is het negatieve jaarrekeningresultaat van 2020 ad € 190.000 en de resultaatbestemming van € 143.000 onttrokken uit de deze reserve conform raadsbesluit van de jaarrekening 2020. Verder is er nog € 45.000 onttrokken voor Onderhoudstoestand Soemeersingel en Koolweg zoals besloten in de raad van september 2021. |
De belangrijkste toevoeging en onttrekking worden in de tabel toegelicht.
Bestemmingsreserves | 21.214 | 4.213 | 10.570 | - | 742 | 14.115 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Egalisatie onderhoud gebouwen | 1.045 | 66 | - | 1.111 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed (o.a. brandweer, gemeentewerf, gemeentehuis en sociaal culturele gebouwen). | ||||||
Grootste mutaties | Storting restant onderhoudsbudgetten vanuit de exploitatie naar de reserve. | ||||||
Egalisatie rekening tarieven GREX | 7.243 | 1.074 | 5.179 | 3.138 | |||
Aard en reden | Buffer voor grondexploitatie. Wordt gevoed met het afsluiten van positieve grondexploitaties of tussentijdse winstnemingen. Wordt onttrokken voor het kunnen voeden van de voorziening verlieslatende exploitaties. | ||||||
Grootste mutaties | N.a.v. het raadsbesluit van de jaarrekening 2020 is in 2021 € 5 mln. uit deze reserve overgeheveld naar de algemene reserve. Tenslotte is er nog winstneming en correctie op winstneming t.l.v. en t.g.v. deze reserve en zijn winstnemingen (€ 1,073 mln.) gecorrigeerd. | ||||||
Economische zaken | 226 | - | 117 | 109 | |||
Aard en reden | Reserve ter cofinanciering voor revitaliseringsprojecten die in samenwerking met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) worden uitgevoerd. | ||||||
Grootste mutaties | In 2021 zijn kosten van het aanjaagteam centrum (€ 90.000), subsidiebedragen (€ 13.000) en de open bedrijvenroute (€ 14.000) betaald. De kosten hiervoor worden onttrokken uit de voor dit doel gevormde reserve economische ontwikkeling. | ||||||
Frictiekosten samenwerking | 225 | - | 225 | - | |||
Aard en reden | Financiering van frictiekosten als gevolg van personeelsbezuinigingen en de opstartkosten van intergemeentelijke samenwerking. | ||||||
Grootste mutaties | Er zijn geen frictiekosten ontstaan en daarom is deze reserve niet benut en opgeheven. | ||||||
Neerkant stimuleringsinitiatieven | 20 | - | 5 | 15 | |||
Aard en reden | Uit deze reserve worden initiatieven voor een leefbaar en vitaal Neerkant bekostigd. | ||||||
Grootste mutaties | Correctie project Neerkant. In 2021 heeft er een financiële verrekening plaats gevonden ter correctie van uitgaven in 2019. | ||||||
Nota kostenverhaal groenfonds | 7 | - | - | 7 | |||
Aard en reden | Bevorderen van de groene uitstraling van de gemeente door projecten voor natuur- en landschapsontwikkeling mogelijk te maken (bron nota kostenverhaal 2017). | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Onderwijshuisvesting (AU) | 535 | - | 95 | 440 | |||
Aard en reden | De reserve onderwijshuisvesting is ontstaan uit een decentralisatie-uitkering en dient ter dekking van het sluiten van de exploitaite onderwijshuisvesting op basis van het IHP (Integraal huisvestingsplan onderwijs). Betreft een gesloten exloitatie. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor het sluiten van de explotatie onderwijs 2021. | ||||||
Organisatie ontwikkeling | 184 | - | 160 | 24 | |||
Aard en reden | Deze reserve is ingesteld om het project organisatieontwikkeling uit te bekostigen. In de begroting 2016 zijn de middelen voor dit project beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de jaarrekening 2016 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen voor kosten bedrijfsvoerings- en e-HRM applicatie. | ||||||
Overheveling saldo | 2.076 | 2.243 | 2.076 | 2.243 | |||
Aard en reden | Het verantwoorden van de budgetoverheveling zoals door de raad besloten. | ||||||
Grootste mutaties | Dotaties budgetoverhevelingen van 2020 naar 2021 en bugetoverheveling 2021 naar 2022 en onttrekkingen voor dotatie aan de exploitatie. | ||||||
Ecologische verbindingszones | 228 | - | - | 228 | |||
Aard en reden | Bekostiging van diverse projecten. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Rente Glastuinbouw projectvestiging | 940 | - | 940 | - | |||
Aard en reden | De doelstelling van de rente vereveningsreserve is om de rente voor- en nadelen bij de financieringsopzet bij het glastuinbouwproject in gelijke mate aan beide partijen (gemeente Deurne en Tuinbouwontwikkelingsmaatschappij (TOM)) te laten toevallen. | ||||||
Grootste mutaties | In 2020 is rente van de geldleningen van de projectfinanciring ontrokken uit deze reserve. Na liquiditatie van de Glastuinbouw B.V. in 2021 kan deze reserve vrijvallen en dus vervallen. | ||||||
BRP (Basisregistratie Personen) | 179 | - | 163 | 16 | |||
Aard en reden | Doel is om de basisregistratie personen door te ontwikkelen en aan te sluiten op de landelijke voorziening. Gelden zijn bij begroting 2016 beschikbaar gesteld. Het is een meerjarig traject en daarom is bij de jaarrekening 2016 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | De invoering van de nieuwe Basisregistratie Personen is afgerond. Het resterende deel van de reserve is nog nodig voor de afwikkeling van het BRP. | ||||||
Afronding Spoorzone Middengebied | 1.500 | - | 1.500 | - | |||
Aard en reden | Bij zomerbericht 2019 is een bestemmingsreserve gevormd voor de mogelijk toekomstige ontwikkeling van deelgebied 7; daarmee kan de herontwikkeling van het Middengebied afgerond worden. Daarbij is besloten om in 2019 € 1,5 miljoen van de algemene reserve grondbedrijf over te hevelen naar deze bestemmingsreserve. | ||||||
Grootste mutaties | De gemeente investeert niet risicodragend in de ontwikkeling van dit deelgebied. De reserve kan hierdoor vervallen. | ||||||
Mobiliteitsknooppunt | 224 | - | - | 224 | |||
Aard en reden | Bij jaarrekening 2018 is besloten om in 2019 de bestemmingsreserve ‘Mobiliteitsknooppunt’ te vormen voor de verdere ontwikkeling van het Mobiliteitsknooppunt. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Stimuleringskader Landschap | 18 | - | - | 18 | |||
Aard en reden | STIKA is een regionaal initiatief van waaruit een natuurlijke leefomgeving wordt gestimuleerd. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Omgevingswet | 447 | - | 110 | 337 | |||
Aard en reden | Ter bekostiging van de implementatie Omgevingswet. In de begroting 2020 en 2021 zijn de middelen voor de Omgevingswet beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de slotwijziging 2020 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking van de gemaakte kosten in 2021. De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld van 1 januari 2021 naar 1 juli 2022. Dit uitstel betekent niet alleen uitstel van kosten, maar ook extra kosten doordat bestaande software langer in de lucht moet worden gehouden en externe inhuur voor een langere periode voortgezet moet worden. | ||||||
Slagkracht projecten | - | 830 | 500 | 330 | |||
Aard en reden | Doel is om een slag te maken in de grote hoeveelheid projecten en de achterstanden weg te werken. | ||||||
Grootste mutaties | Bijdrages aan verschillende projecten | ||||||
Aankoop ondergrondse afvalcontainers | 59 | - | 8 | 51 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan de ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten aanschaf ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Cultuur Centrum | 4.720 | - | 169 | 4.552 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan het Cultuur Centrum. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen ter dekking van de kapitaallasten Cultureel Centrum Deurne. | ||||||
MFA Vlierden | 261 | - | 8 | 253 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan MFA Vlierden. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Multifunctionele Accommodatie Vlierden. | ||||||
Milieustraat (kapitaallasten) | 558 | - | - | 558 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan milieustraat. | ||||||
Grootste mutaties | Deze reserve wordt bij besluitvorming van de jaarstukken 2021 opgeheven | ||||||
Sportpark Kranenmortel aanpassing | 237 | - | 37 | 200 | |||
Aard en reden | Dekking van de afschrijvingslasten gelieerd aan Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Verplaatsing tennisveld Helenaveen | 282 | - | 20 | 262 | |||
Aard en reden | Reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de investering: "verplaatsen tennisvelden Helenaveen". | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten verplaatsing tennisveld Helenaveen. | ||||||
Saldo rekening | -190 | 5.227 | -190 | 5.227 | |||
Totaal Eigen vermogen | 36.127 | 14.440 | 10.948 | -190 | 742 | 39.067 |
De belangrijkste toevoegingen en onttrekkingen worden in de tabel toegelicht. In 2021 is de nieuwe reserve Slagkracht projecten gevormd. De reserves Frictiekosten samenwerking, Rente Glastuinbouw projectvestiging en Afronding Spoorzone Middengebied kunnen per ultimo 2021 vervallen. Verder zal bij de besluitvorming van de jaarstukken 2021 ook voorgesteld worden om de reserve Milieustraat op te heffen.
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | 31-12-2021 | ||||||
voor verplichtingen, verliezen en risico´s | 2.082 | 8 | - | 102 | 1.988 | ||
Wachtgeld politiek bestuur | 2.060 | - | 102 | 1.957 | |||
Aard en reden | Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) o.b.v. pensioenberekeningen die door Raet worden aangeleverd. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking uit de voorziening van wachtgeld voor het bestuur (politieke ambtsdragers) ter dekking van pensioenen en wachtgelden. | ||||||
Private aanvulling WW en WGA (PAWW) | 23 | 8 | - | 31 | |||
Aard en reden | Aanvulling WW-uitkering o.b.v. salarisadministratie. | ||||||
Grootste mutaties | Storting voor de reparatie van WW-uitkeringen. | ||||||
ter egalisatie van kosten | 19.199 | 4.525 | - | 3.301 | 20.423 | ||
Onderhoud & vervanging laanbomen | 215 | 396 | 367 | 244 | |||
Aard en reden | Vervanging & Onderhoud Laanbomen o.b.v. vervangings- en onderhoudsplan. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor vervanging en onderhoud van (laan)bomen. En jaarlijkse storting o.b.v. het onderhoudsplan. | ||||||
Onderhoud gebouwen | 2.703 | 1.025 | 499 | 3.229 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed waarvoor een Meerjarig onderhoudsplan (mjop) is opgesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) in de voorziening voor meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen en onttrekking voor het onderhoud uitgevoerd tijdens 2021. | ||||||
Onderhoud wegen | 4.396 | 2.041 | 2.393 | 4.044 | |||
Aard en reden | Vanaf 2013 worden jaarlijkse onderhoudsmiddelen in voorziening onderhoud wegen beschikbaar gesteld van waaruit het totale (calamiteus en projecten) onderhoud worden gedaan o.b.v. wegenbeheersplan (geactualiseerd in januari 2020). | ||||||
Grootste mutaties | Toevoeging van de jaarlijkse donatie aan de voorziening. De ontrekkingen zijn de uitgaven voor uitvoering van het wegenonderhoud. | ||||||
Renovatie toplaag atletiekbaan | 210 | 21 | - | 231 | |||
Aard en reden | Egalisatie kosten nieuwe toplaag atletiekbaan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging)van de jaarlijkse donatie in de voorziening voor toekomstig onderhoud. Ontrekking voor verricht onderhoud in 2021. | ||||||
Speelvoorzieningen | 126 | 61 | 43 | 145 | |||
Aard en reden | Onderhoud en renovatie speelvoorzieningen o.b.v. een onderhoudsplan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) en onttrekking ter dekking van het onderhoud en vervanging van speeltoestellen. | ||||||
Frictie/reorganisatie | - | 29 | - | 29 | |||
Aard en reden | Reorganisatie. | ||||||
Grootste mutaties | Toevoeging aan de reserve o.b.v. de te verwachten frictiekosten. | ||||||
Toekomstige vervanging GRP | 11.549 | 952 | - | 12.501 | |||
Aard en reden | Sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen en opvang van overschotten en tekorten op geheven rioolrechten ten opzicht van jaarlijkse exploitatiekosten van het riool die voor toekomstige rioolrechten worden gebruikt, waardoor er minder of meer gespaard wordt. | ||||||
Grootste mutaties | Toevoegingen door rioolheffingen door te sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen conform het GRP. | ||||||
bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt verkregen | - | - | - | - | - | ||
- | - | - | - | ||||
voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is | 436 | 252 | - | 4 | 684 | ||
NVTB | 16 | - | 4 | 12 | |||
Aard en reden | De voorziening wordt gevoed door ontvangen schadevergoedingen m.b.t. schades aan bomen. De kosten van herstel van laanbomen komt ten laste van deze voorziening | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen als gevolg van herstel laanbomen door (storm)schade. | ||||||
Voorziening afval | 420 | 252 | - | 671 | |||
Aard en reden | Egalisatie voorziening voor gesloten exploitatie afval. | ||||||
Grootste mutaties | Storting in de voorziening door sluiting van de gesloten exploitatie afval in 2021. | ||||||
Totaal | 21.717 | 4.785 | - | 3.408 | 23.095 |
In 2021 zijn er geen nieuwe voorzieningen gevormd, ook zijn er geen vervallen.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Vermeer- | Afloss- | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | deringen | ingen | 31-12-2021 | |||
Onderhandse leningen | ||||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 51.118 | - | 18.244 | 32.874 | ||
Door derden belegde gelden | 666 | 16 | 196 | 486 | ||
Totaal | 51.784 | 16 | 18.440 | 33.360 |
Financieringen voor een periode van één jaar en langer worden enkel aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak.
De huidige leningenportefeuille bestaat vooral uit contracten waarbij vervroegde aflossing is uitgesloten, dan wel dat sprake is van een boeteclausule.
In 2021 was sprake van een positieve liquiditeitspositie. Er zijn geen nieuwe langlopende leningen aangetrokken. De vaste schuld van opgenomen leningen daalt met € 18,2 miljoen. Belangrijkste reden is de aflossing van een geldlening ad € 16 mln. die in 2011 was aangegaan met een looptijd van 10 jaar. De rentelasten zijn door de (reguliere) aflossingen gedaald van € 2,5 miljoen in 2020 naar € 2,0 miljoen in 2021.
Vlottende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 11.060 | 5.393 | ||||
Overlopende passiva | 16.004 | 13.811 | ||||
Totaal | 27.064 | 19.204 | ||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||||
Overige kasgeldleningen | 5.000 | - | ||||
Overige schulden | 6.060 | 5.393 | ||||
Totaal | 11.060 | 5.393 |
De netto-vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan 1 jaar betreffen:
- Overige kasgeldleningen: De gemeente Deurne heeft in 2021 kasgeld aangetrokken. Per 31-12-2021 liep er nog een kasgeldlening van € 5 miljoen bij de BNG, welke op 18 januari 2022 is afgelost.
- Overige schulden: Betreffen de vorderingen van crediteuren. Leveranciers waarvan de betalingstermijn van de facturen nog niet verstreken is of waarvan de controle op de geleverde dienst/goederen nog niet is vastgesteld.
De overlopende passiva, zijn zaken die nog betaald dienen te worden. Denk bijvoorbeeld aan afrekeningen waarvoor nog geen factuur is ontvangen, maar die wel betrekking hebben op 2021. Bijvoorbeeld een abonnement mobiele telefonie, of afrekeningen van gas, water en licht van een gebouw.
Overlopende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | 31-12-2020 | |||||
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 3.095 | 844 | ||||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 12.909 | 9.820 | ||||
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | - | 3.147 | ||||
Totaal | 16.004 | 13.811 |
De verplichtingen zijn o.a.:
- af te dragen of te betalen BTW
- vooruit ontvangen bedragen die betrekking hebben op 2021
- Een tweetal grootboekrekeningen voor nog te betalen bedragen die betrekking hebben op 2021 zijn op verzoek van de accountant per 31-12-2021 geherrubriceerd binnen de overlopende passiva van "Overige vooruitontvangen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen" naar "Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume"
De vooruit ontvangen bedragen van Nederlandse en Europese overheidslichamen zijn bevoorschottingen van financieringen voor projecten die de gemeente Deurne nog niet heeft afgerond, of waarvan de definitieve beschikking, eindoordeel, van de subsidie nog niet is ontvangen. Zie de specificatie in onderstaande tabel.
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen of terugbetaling | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | 31-12-2021 | |||||
Vooruitontvangen bijdragen van de EU | ||||||
N.v.t. | ||||||
Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk | ||||||
Recreatieve voorziening | 92 | - | 7 | 86 | ||
Leerplicht kwalificatieplicht | 14 | - | 14 | - | ||
Railschermproject | -45 | - | 1 | -46 | ||
Sanering woningbouw (NKV/FBV) | 22 | - | - | 22 | ||
Sociale woningbouw (NKV/FBV) | 22 | - | - | 22 | ||
Maatschappelijke functie (NKV/FBV) | 14 | - | - | 14 | ||
Stimulering woniningbouw | 145 | - | - | 145 | ||
Kwaliteitsinpuls landelijk gebied | 413 | - | 45 | 367 | ||
VBT-subsidie N270 | 21 | - | 16 | 5 | ||
Spoortunnel Binderendreef | 8.703 | - | 374 | 8.329 | ||
VBT uitvoeringssubsidie geluid N270 | 37 | - | 1 | 36 | ||
Geluidsan. B lijst Eindmeldingswoningen | 219 | - | - | 219 | ||
Onderwijsachterstandenbeleid | 163 | 306 | 163 | 306 | ||
Interbestuurlijk progr Vitaal Platteland | - | 130 | - | 130 | ||
Geluidsan. N270 Uitvoeringsk. gevelmaatr | - | 24 | - | 24 | ||
Rubbensstraat (Onegov 1284916) | - | 16 | - | 16 | ||
Huisv. aandachtsgroepen Rijntjesdijk | - | 800 | - | 800 | ||
Woningbouwimpuls Stationsstr.-Haspelweg | - | 1.605 | - | 1.605 | ||
SPUK versterking cliëntondersteuning | - | 50 | - | 50 | ||
Controle op Coronatoegangsbewijzen | - | 84 | - | 84 | ||
Impulsgelden Koolhof fase 1 | - | 320 | - | 320 | ||
Stimulering Sport - Lokaal Sportakkoord | - | 86 | - | 86 | ||
Ventilatie in scholen (SUVIS) | - | 37 | - | 37 | ||
Lokaal preventieakkoord | - | 20 | - | 20 | ||
Onderwijsachterstanden ivm Covid-19 | - | 134 | - | 134 | ||
Toeslagenproblematiek | - | 10 | - | 10 | ||
RVO subs.reg. sanering varkenshouderij | - | 89 | - | 89 | ||
Vooruitontvangen bijdragen van overige overheden | ||||||
N.v.t. | ||||||
Totaal | 9.820 | 3.711 | 621 | 12.909 |
Garant- en borgstellingen
Het is wettelijk voorgeschreven dat in de jaarrekening een overzicht wordt gegeven van voor het bedrag waarvoor gemeenten garant of borg staan. Aanspraak op de garantstelling of borg kan worden gedaan als de instelling of persoon waarvoor de gemeente garant of borg staat, niet meer aan zijn/haar (financiële) verplichtingen kan voldoen.
Garantstellingen aan natuurlijke personen (bedragen x € 1.000) | ||||||
Geldgever | Aantal | Oorspronkelijke | Rente% | Saldo borg | Saldo borg | |
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | hoofdsom | 31-12-2020 | 31-12-2021 | |||
ABN AMRO HYPOTHEKEN | 5 | 561 | 210 | 126 | ||
CENTRAAL BEHEER | - | 77 | 66 | - | ||
FLORIUS | 7 | 417 | 151 | 138 | ||
ING | 4 | 362 | 286 | 283 | ||
RABO DEURNE | 2 | 212 | 32 | 23 | ||
RABO HYPO | 18 | 1.361 | 180 | 104 | ||
RABO Tilburg e.o. | 1 | 64 | 123 | 117 | ||
REGIOBANK | 2 | 157 | 127 | 124 | ||
Stichting Pensioenfonds ABP | 2 | 173 | 21 | 10 | ||
Totaal | 41 | 3.385 | 1.196 | 926 |
In 2021 is er een daling aan garantstellingen natuurlijke personen. Dit zijn hypotheken van inwoners waarvoor de gemeente borg staat. Dit betreft een oude regeling welke met de komst van de Nationale Hypotheek Garantie in 1995 is vervallen. Dit is een sterfhuisconstructie waardoor er alleen nog aflossingen volgen. Dit leidt tot een steeds lager financieel risico voor de gemeente.
Garantstellingen aan rechtspersonen (bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Geldgever | Geldnemer | Waarborg- | Aantal | Rente% | Oorspronkelijke | Restant lening | Aandeel | Saldo borg | Saldo borg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
fonds | 31-12-2021 | hoofdsom lening | 31-12-2021 | Gemeente Deurne | 31-12-2020 | 31-12-2021 | ||||
Gemeente Deurne | Hofke van Marijke | 1 | 3,10% | 100 | 100 | 100% | 100 | 100 | ||
Gemeente Deurne | Stichting De Zorgboog (Stichting Willibrord Ruysenberg) | 1 | 5.672 | 1.513 | 100% | 1.702 | 1.513 | |||
Nederlandse Staat | Ons Middelnbaar Onderwijs (OMO) | 1 | 0,10% | 13.500 | 13.500 | 100% | - | 13.500 | ||
Rabobank | Stichting sportaccommodatie SV Deurne | SWS | 1 | 4,70% | 400 | 202 | 50% | 114 | 101 | |
Rabobank | Tennisclub Deurne (alleen lening 1108928968 is gemeentegarantie) | SWS | 1 | 4,00% | 225 | 24 | 50% | 15 | 12 | |
BNG | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 3,63% | 6.750 | 6.750 | 100%* | 6.750 | 6.750 | |
BNG | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 3,60% | 6.750 | 6.750 | 100%* | 6.750 | 6.750 | |
BNG | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 2,60% | 2.500 | 2.500 | 100%* | 2.500 | 2.500 | |
BNG | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | -0,10% | 10.000 | 10.000 | 100%* | - | 10.000 | |
BNG | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 0,63% | 12.500 | 12.500 | 100%* | - | 12.500 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 2 | 4,66% | 20.000 | 20.000 | 100%* | 20.000 | 20.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 6 | 4,77% | 60.000 | 60.000 | 100%* | 60.000 | 60.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 3,81% | 5.000 | 5.000 | 100%* | 5.000 | 5.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 3,21% | 5.000 | 5.000 | 100%* | 5.000 | 5.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | - | 3,20% | 5.000 | - | 100%* | 5.000 | - | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | -0,22% | 10.000 | 10.000 | 100%* | - | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 4,86% | 1.568 | 1.568 | 67,9%* | - | 1.065 | |
NWB | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 4.376 | 4.376 | 67,9%* | - | 2.971 | ||
Aegon | Woningbouwvereniging Beropwaarts | WSW* | 1 | 0,63% | 10.000 | 10.000 | 67,9%* | - | 6.790 | |
BNG | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 6.983 | 6.983 | 0,5%* | - | 32 | ||
NWB | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 2.127 | 2.127 | 0,5%* | - | 10 | ||
Totaal | 26 | 188.451 | 178.893 | 112.931 | 164.594 | |||||
* In bovenstaand overzicht worden de aandeelpercentages en bedragen getoont cf. het WSW-jaaroverzicht. In werkelijkheid is het gemeentelijk aandeel% en bedragen van restant borgbedragen die lopen via het WSW lager dan opgenomen in deze tabel. Voor nieuwe borgstellingen via WSW per 01-08-2021 is de achtervang immers 25% achtervang door alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan, het Rijk voor 50% en alle gemeenten gezamenlijk voor 25%. |
Er is een stijging te zien van garantstellingen aan rechtspersonen in 2021.
In 2021 is een gemeentegarantie verstrekt van € 13,5 miljoen aan de Staat der Nederlanden (het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), ter zekerheid voor nakoming van een lening die OMO met de staat is aangegaan voor de nieuwbouw van twee scholen voor voortgezet onderwijs in Deurne.
In 2021 heeft Woningbouwvereniging Bergopwaarts en Stichting Sint Trudo nieuwe leningen afgesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten, Nederlandse waterschapsbank en Aegon via Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
Er is in 2021 een nieuwe achtervangovereenkomst afgesloten met het WSW. Hierdoor zijn de verdeelsleutels voor de borging van de garantstellingen via het WSW in 2021 gewijzigd. Voor de nieuwe garantstellingen die vanaf 1 augustus 2021 zijn afgegeven via het WSW is 25% achtervang door alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan, het rijk voor 50% en alle gemeenten gezamenlijk voor 25%. Dat betekent dat wanneer een corporatie in financiële problemen geraakt, het WSW zorgt dat rente en aflossing van leningen doorgaat. WSW betaalt dit uit eigen kapitaal. Dat kapitaal kan worden aangevuld door obligo bij alle deelnemende corporaties op te halen. Pas wanneer dat onvoldoende is, komen rijk en gemeenten als achtervanger in beeld om renteloze leningen te verstrekken. Het risico voor de achtervangers is beperkt, tot nu toe heeft WSW daar nooit een beroep op gedaan. In bovenstaand overzicht worden de bedragen getoond conform het WSW-jaaroverzicht. In werkelijkheid is het risicobedrag voor de gemeente Deurne door de verdeelsleutels voor de achtervang dus lager dan de bedragen in het overzicht.
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2021 | 31-12-2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | ||||||
Attero Claim | N.n.b. | N.n.b. | ||||
Onderhoud SIM | 12 | 70 | ||||
Huur printers | 27 | 26 | ||||
Contract schoonmaakbedrijf Fonville Schoonhouden B.V. | 105 | 102 | ||||
Contract arbodienst | 35 | 31 | ||||
Gebruiksrecht Squit-XO | 61 | 56 | ||||
Onderhoud Pink roccade | 258 | 247 | ||||
Abonnement Navigator (juridisch portaal) | 105 | 60 | ||||
Contributies VNG | 51 | 49 | ||||
DsD Automatisering B.V. | 11 | 18 | ||||
Beheer en onderhoud begraafplaats Jacobshof en Willibrorduskerkhof | 46 | |||||
Aansprakelijkheidsverzekering Manatis Melior verzekeringen | 61 | |||||
Aansprakelijkheidsverzekering Achmea | 49 | |||||
Zaaksysteem | 36 | 35 | ||||
Digikoppeling cloud Enable-u | 26 | 26 | ||||
E-HRM Raet | 22 | 21 | ||||
Software licenties Comparex | 208 | 200 | ||||
Autocad NedGraphics B.V. (in 2018 voor 1 jaar, in 2019 is een driejarig contract betaald) | ||||||
Bedrijfsvoeringsapplicatie Lias | 24 | 24 | ||||
Crowe accountantscontrole (in 2020 omgezet naar contract voor 1 jaar) | 42 | |||||
Genetics VTH-applicatie (overeenkomst 29-9-2020 getekend) | 53 | |||||
Totaal | 1.083 | 1.114 |
De niet uit de balans blijkende verplichtingen zijn contracten met zijn langlopende overeenkomsten waaruit één of meerdere verplichtingen voortvloeien. Er dient gerapporteerd te worden over alle contracten die boven het drempelbedrag liggen van de Europese aanbestedingsregels. De volgende verplichtingen worden onderscheiden:
- garantieverplichtingen;
- inkoop- en afnameverplichtingen;
- inhuurverplichtingen;
- verplichtingen uit hoofde van personeelslasten;
- subsidieverplichtingen;
- leveringsverplichtingen.
Voorbeelden van deze verplichtingen zijn: contracten voor schoonmaak, gebruiksrecht voor Squit XO (bouwleges) en softwarelicenties.
CAK
Een aanvrager van een voorziening of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO en/of Jeugdwet een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO en/of Jeugdwet geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Door het CAK wordt een goedgekeurde SAS-verklaring afgegeven.
Rente derivaat
Belangrijkste kenmerken van dit rentederivaat:
- Naam financiële onderneming: Rabobank Peelland Zuid
- Rating financiële onderneming: Rating A+ (Standard & Poor’s)
- Type derivaat: Payer Renteswap
- Financieringsbehoefte per 1 juli 2012: € 27 miljoen
- Financieringsbehoefte per 31 december 2019 € 19,44 miljoen
- Financieringsbehoefte per 31 december 2020 € 18,36 miljoen
- Financieringsbehoefte per 31 december 2021 € 17,28 miljoen
- Is er sprake van een niet-effectieve positie? Nee
- Hoofdsom € 27 miljoen
- Ingang per 1 juli 2012
- Op basis van een 25-jarige en lineaire dalende geldlening
- Hoofdsom per 1 juli 2037 is € 0
- Vast rentepercentage per jaar is 4,975%
- Ontvangen rentevergoeding op basis van 3-maands Euribor
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Financieringsparagraaf.
Afval, claim Attero
Attero heeft de MRE en de andere Brabantse gewesten een naheffing opgelegd voor de periode 2011 tot en met januari 2017. Er is een risico dat de gemeente Deurne een deel van de naheffing moet betalen. Het gaat over de overeenkomst voor de verwerking van het huishoudelijk restafval. Deze is gesloten tussen alle Brabantse samenwerkingsverbanden en het bedrijf Attero.
Over de periode 2015 – januari 2017 bestaat het risico dat er een naheffing volgt van € 14,5 miljoen. Deze naheffing geldt voor de MRE en de andere Brabantse gemeenten. Vooralsnog heeft het Nationaal Arbitrage Instituut (NAI) die naheffing als terecht beoordeeld. De Vereniging van Contractanten is het daar niet mee eens en heeft daarom een procedure aangespannen bij de Rechtbank om het NAI-vonnis te vernietigen. De uitspraak van de Rechtbank op deze procedure is vernietiging van het NAI-vonnis. Op basis hiervan wordt het door de MRE voorgeschoten deel van de naheffing (voor de 21 gemeenten) door Attero terugbetaald. Inmiddels is Attero zich in cassatie gegaan tegen de uitspraak van de Rechtbank, vandaar dat het risico vooralsnog blijft bestaan.
Als de Brabantse gemeenten een naheffing moeten betalen, dan volgt de vraag hoe deze verdeeld moet worden. Hier wordt na de gerechtelijke procedures naar gekeken. Er zijn namelijk nooit afspraken gemaakt over de verdeling van deze kosten over de gemeenten.
Over de periode 2011 – 2014 hoeven de MRE en de andere Brabantse gewesten en gemeenten geen naheffing te betalen. Dit is besloten door het NAI.
Eind juni 2021 heeft het gerechtshof bepaald dat de gemeenten de naheffing 2015-2017 niet hoeven te betalen. Inmiddels is Attero in cassatie gegaan tegen de uitspraak van de Rechtbank, vandaar dat het risico vooralsnog blijft bestaan.
Voorschotten TOZO-regeling
Senzer heeft over het boekjaar 2021 een positief resultaat (dit bedrag moet nog definitief bekend worden bij de jaarrekening van Senzer). Onderdeel van het positief resultaat zijn ook de niet bestede middelen voor de Tozo regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers). In totaal betreft dit € 4,8 miljoen.
Ten laste van de ontvangen voorschotten in 2021 (totaal € 1,9 mln.) voor de gemeente Deurne is door Senzer een bedrag van € 0,8 mln. in 2021 besteed aan TOZO-uitkeringen. De niet bestede middelen hiervan voor de gemeente Deurne zijn € 1,1 miljoen.
De gemeente Deurne heeft voor dit bedrag (€ 1,1 miljoen) een vordering op Senzer voor de niet bestede Tozo middelen. Echter is er voor hetzelfde bedrag ook een schuld aan het Rijk, deze schuld betreft het terugbetalen van de niet bestede Tozo middelen.
Zowel de vordering als de schuld zijn niet in de jaarrekening 2021 verwerkt hierdoor is het in deze paragraaf vermeld.
Juridische procedures en claims
Met betrekking tot tegen de gemeente aanhangig gemaakte c.q. te verwachten juridische procedures, dan wel ingediende claims, kan het volgende worden opgemerkt:
- Voor een totaalbedrag van € 600.000 zijn er claims en vorderingen ingediend bij en tegen de gemeente Deurne. Zie hiervoor de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Gebeurtenissen na balansdatum
Corona
In de paragraaf bedrijfsvoering staat een financieel overzicht van corona met toelichting.